Díaz Castro: un paso adiante e outro atrás, Galiza

Xosé María Díaz Castro

 “Nimbos veu restaurar na literatura galega a poesía total”

(Carvalho Calero)

Hai autores que cunha soa obra publicada conseguiron pasar á historia da literatura gañando o respecto e a valoración dos estudosos e mesmo sendo referentes para outros autores posteriores. Un deses casos é o de Xosé María Díaz Castro co seu único libro de poemas, Nimbos (1961). A continuación, dedicamos unhas breves liñas á súa vida e a súa obra.

Casa de Díaz Castro

Xosé María Díaz Castro naceu no Vilariño –parroquia dos Vilares–, no concello de Guitiriz (Lugo), o día 19 de febreiro de 1914. Tras estudar os primeiros anos no Seminario de Mondoñedo, licénciase en Filosofía e Letras pola Universidade de Salamanca, especializándose en linguas modernas –dominaba a maioría das europeas. Ademais de exercer a docencia de linguas clásicas e modernas, Díaz Castro desenvolveu un intenso traballo de tradutor en Madrid, tanto para organismos oficiais como privados. Traballou para o Consello Superior de Investigacións Científicas e para o Instituto de Cultura Hispánica. Xosé María Díaz Castro falecía en Lugo o día 2 de outubro de 1990. A Real Academia Galega dedicoulle as Letras Galegas do ano 2014.

Placa na casa natal de Díaz CastroPertencente á chamada Xeración de 1936 –poetas que naceron entre 1910 e 1920, á que pertencían tamén Carvalho Calero, Aquilino Iglesia Alvariño ou Celso Emilio Ferreiro–, Díaz Castro é autor, como xa dixemos, dunha soa obra: Nimbos (1961). Nela, o autor realiza unha busca da transcendencia, interrogándose sobre os problemas básicos do ser humano: a vida, o tempo e a morte. Díaz Castro é un grande versificador e mestre dos recursos estilísticos. O seu interese pola lingua lévao a elaborar unha poesía elegante e sinxela. O prestixio poético e humano de Díaz Castro, a pesar da brevidade da súa obra, convérteno nun referente para as xeracións máis recentes.

Nimbos, de Díaz Castro

O primeiro poema –son 32– de Nimbos é “Coma ventos fuxidos”:

Estes non son poemas, nin cimentos

de poemas siquera. Son fragmentos

de min mesmo perdidos,

coma ventos fuxidos,

por antigos camiños esquencidos:

Díaz Castro perdido no traxeito

dun recordo moi longo, recolleito

por un anxo e salvado

nalgún intre de amor desesperado!

Monumento a Díaz Castro

Un dos poemas máis coñecidos de Díaz Castro é o que leva o título de “Penélope”. Nel, fai un paralelismo entre Galiza e Penélope, a muller que tecía de día e desfacía de noite. Hai unha definición poética, fermosa, pero tráxica de Galiza: a terra dun paso adiante e outro atrás. Con todo, non todo está definitivamente perdido: o poema está incluído no epígrafe “Espranza”.

 PENÉLOPE

 

Un paso adiante i outro atrás, Galiza,

i a tea dos teus sonos non se move.

A espranza nos teus ollos se esperguiza.

Aran os bois e chove.

 

Un bruar de navíos moi lonxanos

che estrolla o sono mól coma unha uva.

Pro ti envólveste en sabas de mil anos,

i en sonos volves a escoitar a chuva.

 

Traguerán os camiños algún día

a xente que levaron. Deus é o mesmo.

Suco vai, suco vén, Xesús María!,

e toda a cousa ha de pagar seu desmo.

 

Desorballando os prados coma sono,

o Tempo vai de Parga a Pastoriza.

Vaise enterrando, suco a suco, o Outono.

Un paso adiante i outro atrás, Galiza!

 Mini e Mero póñenlle música ao poema Penélope de Díaz Castro:


Monumento a Díaz CastroO derradeiro poema de Nimbos leva por título “Como unha espada”:

Tódolos ríos pasan pola miña

alma, cheo de Deus, música e lapas.

Tódalas pombas fan o meu amor.

A beleza feriume para sempre.

 

Ó traveso da escura teadaraña

deste mundo unha estrela cai no río

da miña vida e quédame chamando.

A beleza feriume para sempre.

 

En cada vez que oio unha chamada

cun longo eco de adeus que non entendo,

pro que me fire como espada ardendo.

A beleza feriume para sempre.

 

E as falopas dos anos van caendo

sobre a sede inmortal e os ollos tristes,

¡pro non enterran a boca da ferida!

A beleza feriume para sempre.

Casa natal de Díaz CastroSen dúbida, e a pesar da brevidade da súa obra, estamos diante dun dos autores importantes da literatura galega. Aquel a quen a beleza feriu para sempre restaurou –como sinalou Carvalho Calero– na literatura galega a poesía total.

Porta da casa natal de Díaz Castro

[wps_separator style=”default” top=”no” text=”Top” separator_color=”#444″ link_color=”#444″ size=”2″ margin=”15″]

Para saber máis de Díaz Castro:

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará Os campos obrigatorios están marcados con *

Uso de cookies

Utilizamos cookies propias e de terceiros, como Google Analytics, para optimizar a túa navegación e realizar tarefas de análise. Entendemos que estás conforme se continúas navegando nesta web. Política de cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies